top of page

Programmeur Mathijs Blokland uit Ameide brengt techniek in klas

Foto van schrijver: Anne Marie HoekstraAnne Marie Hoekstra
Mathijs neemt zijn eigen printers mee naar scholen. Foto: Anne Marie Hoekstra
• Mathijs neemt zijn eigen printers mee naar scholen. Foto: Anne Marie Hoekstra

AMEIDE • Een mislukt limbodansje bracht bij Mathijs Blokland een ontwikkeling op gang die flink ingrijpt. De programmeur wil verder als 3D-printleerkracht.

Op een mooie voorjaarsdag liet Ameidenaar Mathijs zich door zijn dochter uitdagen om een limbodans te doen. Met een grijns vertelt hij: “Ik zei: tuurlijk kan papa dat. Helaas scheurde ik mijn meniscus. De dagen erna werd mijn been dik. Mijn moeder raadde me aan naar de huisarts te gaan, die adviseerde me om mijn been omhoog te leggen en te masseren. Waarschijnlijk is er toen een bloedpropje losgeschoten, richting mijn longen. Ik raakte helemaal buiten adem. Mijn vrouw Laura zei: ‘Je gaat nu naar het ziekenhuis’. Om haar gerust te stellen belde ik.”


Dubbele longembolie

In het ziekenhuis bleek al snel dat het mis was: Mathijs had een dubbele longembolie en belandde op de intensive care. “Ik moest 5 dagen in bed blijven en bloedverdunners slikken. Ze zeiden dat ik door het oog van de naald was gekropen. Als ik een uur later naar de eerste hulp was gegaan, had ik mogelijk de volgende dag niet gehaald.” Als gevolg van de embolie kon Mathijs pas maanden later aan zijn knie worden geopereerd.


Vrijwilligerswerk

De gebeurtenissen zetten Mathijs aan het nadenken. “Ik realiseerde me: ik ben programmeur in Amsterdam, mag een leuk team aansturen, maar wat ik het allermooist vind is mijn vrijwilligerswerk. Op vrijdagmiddagen gaf ik les aan kinderen van OBS De Vlindertuin, de school van mijn kinderen. Ik leerde hen wat over 3D-printen en zag kinderen helemaal enthousiast worden.”


Best zeldzaam

Een nieuwe generatie laten kennismaken met zijn vak vindt Mathijs zo mooi dat hij besloot zich door scholen te laten inhuren als gastleerkracht. “Mijn vrienden verklaren me voor gek, maar wat ik voor mijn werkgever deed, kunnen anderen ook. Wat ik nu doe, doet niemand. Mensen met de kennis die ik heb, willen snel geld verdienen. Ik merk dat ik met kinderen kan omgaan, dat het me lukt om kennis over te brengen en dat mijn kennis van 3D-printen best zeldzaam is.”


Verschil maken

Hij erkent dat het spannend is. “Vrienden vragen zich af waarom ik bij scholen leur om werk terwijl ik zó een andere baan zou hebben.” Er was met name één leerling die bij Mathijs een snaar raakte. “Die jongen voelde zich niet zo op zijn plek op school.” Enthousiast: “Toen ik in zijn klas 3D-les ging geven, ging hij aan. Hij wilde me elke vrijdagmiddag helpen en kwam beter in zijn vel te zitten. Hij heeft later een technische richting gekozen. Door hem realiseerde ik me: ik kan veel verschil maken.”


Sleutelhanger

In zijn periode als onderwijsvrijwilliger ontwikkelde Mathijs diverse lessen. “Ik laat klassen bijvoorbeeld een eigen sleutelhanger ontwerpen en printen. Als ik de kinderen dan vertel dat er van hun sleutelhanger maar één exemplaar is in de hele wereld, zijn ze supertrots. Naast dat het een leuke lessen zijn, ontwikkelen ze hun digitale geletterdheid, ruimtelijk inzicht en probleemoplossend vermogen. Ook krijgen ze zelfvertrouwen. Ik hoop dat ik veel kinderen mag inspireren, op basisscholen, middelbare scholen en de buitenschoolse opvang.


Veel waard

Op 1 december 2024 ben ik met 3Dindeklas officieel van start gegaan als ondernemer. Als mensen me vragen waarom ik dit doe zeg ik: ik had er niet meer kunnen zijn. Ook dan had iemand anders mijn baan moeten overnemen. Zolang ik mijn rekeningen kan betalen en ik impact kan hebben op jonge levens, wil ik dit doen. Het is me veel waard.”


Leerlijn

Inmiddels heeft de Termeier contacten gelegd met cultuurcoaches in Molenlanden en Vijfheerenlanden. “Met twee leerkrachten uit Molenlanden heb ik een leerlijn uitgezet onder de vlag van MC Forte (centrum voor muzikale en culturele vorming in de Alblasserwaard, red.). Kinderen leren het proces, van ontwerp tot fabricage.” Hij zet een kunststof autootje op tafel. “Van dit model mogen ze een motorkap en achterklep ontwerpen, die printen we. Een andere leerkracht doet de assemblage en een kunstenaar leert de kinderen om kleuren te kiezen en de auto te verven. Aan het eind doen we een presentatie, op een parcours.”


Lessen op maat

Scholen kunnen bij 3Dindeklas aankloppen voor lessen op maat. “Als ze een project doen, kan ik daarbij aansluiten. Ik kan kinderen de basisbeginselen van programmeren leren.” Meer informatie: hello@3dindeklas.nl.


Geschreven door: Anne Marie Hoekstra

bottom of page