
Ontwerp & verf je eigen karakter
Leerlingen ontwerpen in een 3D-configurator hun eigen karakter, die we vervolgens 3D-printen op hoge kwalieteit. Daarna leren ze de basis van kleurentheorie en schildertechniek om hun miniatuur echt tot leven te brengen – inclusief een zelfgemaakte “base” voor het verhaal onder hun karakter.
Wat gaan we doen?
Les 1 – Ontwerpen in 3D
Korte introductie over 3D (van idee → model → geprint object). Leerlingen bedenken hun personage en maken een eerste schets/moodboard. Vervolgens bouwen ze hun karakter in een gebruiksvriendelijke 3D-configurator (houding, accessoires, basisvormen) en ronden ze het ontwerp af.
Les 2 – Kleurentheorie & voorbereiding
We starten met de basis van kleurentheorie (kleurwiel, contrast, warme/koele tinten, “dunne lagen”). Leerlingen kiezen een kleurenpalet voor hun karakter en oefenen kort op een testkaart. Daarna ontvangen ze hun geprinte en geprimerde miniatuur en zetten de eerste basislagen en eenvoudige washes op het model.
Les 3 – Laag-op-laag schilderen & details
Verdieping in techniek: laag voor laag opbouwen, highlights en eventueel dry-brush voor textuur. Leerlingen werken aan gezicht/ogen, randen van kleding en kleine patronen of symbolen. We starten met de base (ondergrond): zand/steentjes lijmen en laten drogen.
Les 4 – Afwerken, basen & presenteren
De base afmaken met gras/tufts/mini-plantjes en het model finaliseren met laatste highlights en correcties. Optioneel een beschermende vernislaag. We sluiten af met een korte show-and-tell: iedere leerling presenteert het eigen karakter, benoemt gemaakte keuzes en leert van elkaars technieken. (Tip: maak foto’s voor portfolio/ouders.)
Praktisch
Na les 1 kunnen we de ontwerpen printen en nemen ze geprimerd mee voor les 2, zodat iedereen direct kan starten met schilderen.
Wat leren de kinderen?
✅ Eigen karakter ontworpen in 3D-configurator
✅ Basis van kleurentheorie toegepast
✅ Schilderen volgens de in "thin-coats"-methode
✅ Karakter afgewerkt met base d.m.v. zand, steentjes en tufts
✅ Resultaat dat professioneel oogt en een eigen verhaal vertelt
Leerdoelen
Techniek – Leerlingen leren de basisprincipes van de kleurentheorie en passen die toe bij het schilderen van hun eigen karakter. Tegelijk krijgen ze inzicht in hoe een 3D-object tot stand komt: van digitaal ontwerp naar geprinte miniatuur.
Digitale geletterdheid – Leerlingen gaan creatief aan de slag met computers en software en ervaren hoe je een digitaal ontwerp vertaalt naar een fysiek object. Zo ontwikkelen ze begrip van de werkwijze én mogelijkheden van 3D-technologie.
Kerndoel / Lesdoel – Leerlingen ontdekken dat je met verschillende technieken (ontwerpen, 3D-printen en schilderen) je ideeën kunt realiseren. Het werken aan een eigen karakter prikkelt creativiteit, versterkt probleemoplossend vermogen en zorgt voor zichtbaar, trots makend resultaat.
.
Programma details:
Groep:
Lesduur:
Aantal leerlingen:
Locatie:
Vakdocent:
Technieken:
7-8
4 x 60 minuten
max. 15 (meer in overleg)
Op school of BSO
Mathijs Blokland
Creatief denken, Fijne motoriek, Schilderen, 3D modelleren
Door school verzorgd:
Computers/laptops met internet en browser.
Door ons verzorgd:
Penselen
Acrylverf
Miniatuurhouders
35mm bases en basismaterialen (o.a. steentjes/tufts).
3D-prints van de karakters.



Waarom kiezen voor 3dindeklas?
Bij Ontwerp & verf je eigen karakter staat creativiteit centraal: leerlingen ontwerpen hun eigen karakter en brengen het tot leven met kleurentheorie en schildertechnieken. Wij verzorgen de technische voorbereiding achter de schermen—het printen en primeren—zodat in de les alle aandacht gaat naar ontwerpen, schilderen en afwerken. Zo ontstaat persoonlijk werk waar kinderen zichtbaar trots op zijn.

of plan een kennismaking